Fons en Margreet in de Wereld 2008-2009

Panajachel en Chichicastenango

We zitten nu een kleine week in Guatemala en weten nogniet goed op welk lichaamsdeel dit land tot nu toe het meeste indruk heeft gemaakt; onze oren en ogen of onze stuitjes. Laten wehet maar houden op iets wat daar tussenin ligt; ons hart!

Afgelopen maandag hebben we eengrensoverschrijdende reis gemaakt met het openbaar vervoer. ´s Morgens om zeven uur namen we de eerste Mexicaanse colectivo naar de grens.In Cuauthémocmoestenwe overstappen in een andere colectivo die ons, na uitschrijven bij de Mexicaanse douane,tot vlak voorLa Mesilla bracht. Daar moesten we te voet de grens over en ons inschrijven bij de Guatemalteekse douane. Vervolgens bracht een tuctuc ons met onze rugzakken naar het busstation,of lieverbuszandbak. Daar werden we de bus ingeroepen naarHuehuetenango. Verwend als we waren met de eersteklas bussen in Mexico, zijn de aftandse amerikaanse schoolbussen in Guatemala voor onze stuitjes een stuit(er)ende verrassing. Maar de bussen zijn schitterend gepimpt en het is erg gezellig met zijn drieën of vieren op een tweepersoons bankje.Het is een beetje afzien en geweldig genieten tegelijk.In Huehueaangekomen werden we naar een'directo' bus naarPanajachel gedirigeerd. Die ging echter niet helemaal directo,maar zette ons wel keurigaf bijeen wegsplitsing. Daar konden we achter in een pick-up (de Guatemalteeks deeltaxi) stappen, die ons ten slotte, na een afdaling met prachtige panorama´s op het meer van Atitlán, naar Panajachel bracht.Daar nog een klein kilometertjelopen ( de tuctucskostten wel 1 Euro!) en eindelijkwaren we er dan omvier uur ´s middags; een heel leuk hotelletjeuit de Trotter met een prachtige tuin. Rust!

'Maar jullie zouden toch naar Quetzaltenango gaan? Dat zeihet vorige reisverhaal.' Klopt, maar onze reisplannen zijn gemaakt ervan afte kunnen wijken. Daarom is het Panajachel geworden, eentoeristenplaatsje aan een van de mooiste meren ter wereld,Lago de Atitlán. Van hieruit zijn we dinsdags naar Sololá gegaan met de bus en hebbener demarkt bezocht. Op verzoek van onze stuitjes hebben onze voeten ons daarnanaar huis (zo noemen wij een hotelkamer) gebracht.

Woensdagop donderdag zijn we naar Chichicastenango met de busgeweest om de grootste marktvan Guatemala op te zien bouwen (Trottertip) en de volgende dag al vroeg te kunnen bezoeken. Het opbouwen woensdag was veel minder druk dan verwacht door de combinatie van regen enlaagseizoen, maar op de zonnige donderdagochtend zagen we de markt langzaamaansteeds meer straten van Chichiin beslag nemen en drukker worden.

Gisteren, vrijdag, hebben we een boottochtje gemaakt over het meer van Atitlán, dat wordt omzoomd door bergen en vier perfect kegelvormige vulkanen. Tijdens het tochtje hebbenwe drie andere stadjes rond het meer bezocht. Die zijn minder toeristisch dan Panajachel, maar ook hierverkopen vrouwen en kinderenkleurige, handgemaakte armbandjes, (tafel)kleden, poppetjes en nog veel meer.

Vanmorgen hebben we het ontbijt eraf gewandeld naarSanta Catarina,ruim een uur lopen vanafPana. Daar hebben we even gezeten en gebabbeld met eenpaar wevende vrouwen en meisjes ... en uiteindelijk ook een sjaal en wat armbandjesgekocht.

Wij zijn helemaal blij in Guatemala; zulke lieve mensen,zo´n kleurrijke kledingeneen prachtig groenenatuur met bergen, meren en vulkanen. We houden het hier nog wel even vol; de volgende bestemming (denken we) is Antigua. Daar willen we ons Spaans gaan bijspijkeren. Adios amigos.

Thomas

wat is nou leuker het huisje in vinkeloord of aan het meer in Guatemala?/

nelly van Helvoort

hey Fons en Margreet
Koop niet te veel aan kleedjes en armbandjes moet je dadelijk nog een rugzak bij kopen en nog mee sjouwen ook ik vind het wel leuk die site van jullie groetjes en ik blijf jullie volgen Joop en Nelly

marieke

Hola, Heel leuk om jullie reisverhalen te lezen.....en dat jullie "gozaren"dat blijkt wel!!
We missen je lach, Margreet, daarom heerlijk om die op die mooie foto's terug te zien!!
!Que os vaya bien y muchísimo placer con las clases de espanjol !(waar is de tilde ( dat golfje weet je wel) gebleven)
Con carinjo, Marieke

Antoni en Lianne

Ola Fons en Margreet,

Leuk om onze vakantiefoto's op jullie website terug te zien. Om een tip te geven Antigua is zeker de moeite waard, niet overslaan hoor! wil je julie (onze) vakantiefoto's zien kijk dan op www.mexico2008.nl.

groetjes Antoni en Lianne

Jan en José

Alweer 13 jaar,
een geweldig paar!
Proficiat met jullie trouwdag, maak er met al jullie nieuwe vrienden een gezellige dag van!! Liefs van het andere bruidspaar xxx

pa en ma

Lieve Fons en Margreet,
Allereerst van harte gefeliciteerd met jullie trouwdag!en nog vele jaren samen! Vanmiddag gaan we op jullie trouwdag en uiteraard voor Jan en Jose 'n glaasje pakken.We hebben gezien dat jullie het goed maken,hier gaat ook alles goed! Verder 'n gezellige en leerzame vakantie toe gewenst! Vele kussen van Pa en Ma uit het verre Nederland!

Mien Kusters

Lieve Fons en Margreet,
ik wil jullie even feliciteren met jullie 13 jarig huwelijk,
heel veel groeten Mien Kusters

Veerle

Lieve fons en Margreet
gefeliciteerd met jullie trouwdag!maak er een gezellige
dag van en ik schrijf wel weer!
xxx veerle

rick en mignonne

Proficiat met jullie trouwdag!
Fons,je hebt toch wel voor één nachtje een bruidssuite gereserveerd hè!
Best lekker volgens ons,met name voor jullie stuitjes!
Geniet ze!

Inge

Hoi Fons en margreet,

Ik heb even met Margreet gepraat aan het zwembad van Hotel Tukan in Playa del Carmen. Echt geweldfg wat jullie doen hoor! Zal gauw alle verslagen eens lezen en zal het ook bijhouden, altijd leuk om te lezen!
Wij zijn gisteren terug gekomen uit Playa del Carmen, nog veel regen gehad zeg, bakken!!!
Hebben nog een nachtje in Vakllodalid geslapen in hotel el Meson de Marques,ook op het plein. Toevallig ook dezelfde als jullie? We kwamen daar in een dorpsfeest terecht, echt geweldige avond gehad!
Geniet er maar lekker van de reis,vol mooie en bijzondere momenten en veel succes!

Groeten, Inge

marja en rien

proficiat jullie saampjes 13 jaar alweer.
We hebben vanmiddag bij jose en jan er een lekker bakske koffie op gepakt.
Jullie verhaal was ook weer erg leuk
We blijven jullie volgen
gr. Rien en marja xx

jeanne

nog net op tijd (volgens nederlandse maatstaven althans) kan ik jullie feliciteren met jullie huwelijksverjaardag. ik twijfel er niet aan dat jullie een leuk feestje hebben gevierd gelardeerd met, weet ik veel, een guatemaalse vino tinto of cerveza?
jullie reisverhalen volg ik con mucho gusto.
het ga jullie goed en zorg goed voor elkaar!
jeanne

Henny en Dinphy Hilgerdenaar

fantastisch om te lezen dat het zo goed met jullie gaat!!
Veel succes, geluk en al het wenselijke toegewenst voor jullie!!

jan en riet kemps

wat een "stuiten(t)d verhaal-grapje- maar vanuit mijn zachte stoel geheel pijnloos.
Ik lees dat gisteren jullie trouwdag was.nog VAN HARTE GEFELICITEERD!!. Nog een fijne reis, wij volgen jullie met veel plezier.

esther ridder

Hoi Margreet & Fons.

Via Wilma kreeg ik julie reisverhaal.
Echt gaaf om te lezen.
En prachtige foto's.
Fantastische!
Geniet van elke moment! Nooit met mate!
Nog een mooie reis verder, & ik volg de site af & toe.
Liefs Es*

Roland

Hola amigos
Como estan ?
Salir en el Mundo esta dolor, ceder y un poco muerte.
La vacancione de vosotros esta una profusion viaje.
Hi hi
Como esta con el fuego a tus cerrojos ?
La comida esta nunca caliente ?
Y no problemos con el diarrae ? Bueno, la preparacion en la Holanda esta magnifico......
Aqui , la vivir esta general.
No problemos. Todos los dias trabajar.
y en las horas de sin mision, Yo trabajo en la studio por fotografia de modeles, de desnudo y artistico.
La proxima semana, Erna y Yo salir por un vacacione pequeno en Polonia.
Vivir en Krakow y Auschwitz.
salir esta ceder !!!!!
Bueno, vacaciones agradable y hasta la proxima epistola. Roland y Erna

Fons en Margreet

We zijn erg blij met alle reacties die we van jullie krijgen op onze weblog. We koesteren ze als harde hollandse zuurtjes, waar je vaker op kunt zuigen, die elke keer weer lekker zijn en soms net weer anders smaken.
Liefs en groeten van Fons en Margreet uit Antigua.

Mark Verhoeven

Ha die Fons en Margreet,
Volgens mij gaat ie goed daar zo te zien. Prachtige foto's ook. Ik verwacht wel nog een foto voor de voetbalvriendjes. Met een bekende speler, live voetbal of zo iets. Leef je uit! Veel plezier nog daar en probeer eens een goede mezcal naar binnen te werken. Hasta pronto amigos!

Rob van de Coevering

Fons en Margreet,

Zo te zien en te lezen gaat het allemaal toppy met jullie. Hier is het schaatsseizoen begonnen. Doen ze daar ook aan schaatsen?
Groeten,
Rob

jantien

Hallo Fons en Margreet,

Heerlijk om jullie verhalen te lezen en natuurlijk oh zo herkenbaar :). Helaas zijn wij inmiddels weer terug in Nederland...Ook wij hebben ons super vermaakt in Guatemala. Helaas hadden we bij het meer niet zo heel mooi weer (veel regen). In antigua hebben we de pacaya vulkaan beklommen en dat is toch echt wel een aanrader!! Wow, dat was echt super gaaf (ook wel een beetje afzien; zware klim). Na Flores mochten we lekker relaxen in Belize (veel snorkelen) en weer terug naar Mexico. Wat een heerlijke reis was dit. Ik blijf jullie volgen en ben ook een beetje heleboel jaloers dat jullie deze hele tijd nog te gaan hebben. Het was in ieder geval erg leuk om jullie te ontmoeten!!

Succes met de spaanse lessen!!

Heel veel groeten van jantien (en vast ook wel van Martijn en Pauline)

PS leuk dat wij ook nog even genoemd zijn en dat het in ieder geval een positieve tip was.....