Fons en Margreet in de Wereld 2008-2009

Copán, Tikal en Belize

Er was er één jarig, hoera, hoera! Allemaal bedankt voor de felicitaties aan Margreet. Door ons drukke reis- en feestprogramma konden we dit verhaal gisteren niet meer publiceren. De afgelopen negen dagen zijn we drie keer een grens overgestoken; Guatemala (1°) Honduras (2°) Guatemala (3°) Belize. En hebben we nog twee keer onze oude vrienden, de Maya's, opgezocht. Zowel in Copán als in Tikal waren ze niet thuis; vertrokken rond 900 na Christus. Maar wat ze hebben achtergelaten was ook hier weer machtig mooi.

Vorige week dinsdag zijn we om vier uur ‘s morgens met een toeristenbusje uit Antigua vertrokken naar Copán, net over de grens met Honduras. Copán is een klein, mooi stadje met als trekpleister de best bewaarde en onderzochte Maya bouwwerken in Centraal Amerika. Het complex is niet erg groot, maar de stèles en tempels zijn heel fraai gedetailleerd. We hebben er ‘s middags een uurtje of twee in alle rust rondgewandeld, nadat we bij de ingang waren verwelkomd door een groep papegaaien met schreeuwerige stemmen en kleuren.

‘s Woensdags gingen we weer terug naar Guatemala met als einddoel Rio Dulce. De reis verliep anders dan gepland; de chauffeur van de combi dropte ons een uurtje over de grens en zei dat we verder met de openbare bus moesten reizen. Omdat we hadden betaald tot Rio Dulce was hij nog wel zo 'vriendelijk' om onze kaartjes te betalen. De chauffeur van de grote, openbare bus bleek de Guatemalteekse versie van onze eigen Jan de Rooy: Juan del Rojo dus. We gingen zo snel dat een overnachting in Rio Dulce niet persé nodig was. Omdat het gebied ook wat onrustig is, hadden we hierover van tevoren al getwijfeld. Daarom besloten we nu in snelbusvaart onze plannen aan te passen. We zijn doorgereden naar Flores en hebben daar een colectivo naar El Remate genomen. Een gehucht aan de noordkant van het meer Petén Itzá zo'n dertig kilometer onder Tikal.

De volgende donderdag hebben we onszelf eerst getrakteerd op een vrije dag op de veranda van ons huisje in het groen. Toen het lees-, schrijf-, en rustwerk gedaan was, hebben we een middagwandeling gemaakt in de biotoop Cerro Cahui naast ons hotel. Een jonge, heuvelachtige jungle met veel vogels en mooie panorama's over het meer. We hebben ook wat slingerapen gezien ... en zijn er lek gestoken door de muggen, die blijkbaar niet weten hoe ze op onze muggenspray moeten reageren. We waren die dag de enige bezoekers en moesten ons om vijf uur langs het gesloten hek wurmen. Net als hun Maya voorouders was het personeel al vroeg vertrokken.

Vrijdagochtend zes uur waren we in Tikal, de grootste Maya vindplaats van Centraal Amerika; er zijn hier meer dan drieduizend bouwwerken gevonden, waarvan slechts een fractie is ontdaan van grond en groen. De (gedeeltelijk) gerestaureerde Maya gebouwen liggen verspreid over een oppervlakte van 16 vierkante kilometers. Daartussen lopen lange paden door de jungle. Veel groen en vogels dus met in de verte brullende brulapen en in de boomtoppen boven ons een grote groep slingerende slingerapen. Tikal is echt het hoogtepunt van onze Maya expedities; nergens anders konden we zoveel en zulke hoge piramides beklimmen. En als je dan op een 65 meter hoge piramidetop over de jungle uitkijkt ... niets dan groen met her en der toppen van Maya tempels ... dan worden wij helemaal stil en gelukkig.

Zondag zijn we weer op zes uur met een shuttlebus naar Belize-City vertrokken, waar we om twaalf uur met de (speed) veerboot naar Caye Caulker zijn gevaren. Dat is een klein eilandje (7 bij 0,6 km) voor de kust van Belize. Over het eiland lopen alleen zandwegen met als zwaarste transport electrische golfkarretjes. De rest is strandfietsers en blootvoetgangers; erg relaxed dus. Belize is een apart land in Centraal Amerika: De bevolking is niet spaans-indiaans, maar engels-afrikaans en ze spreken onderling een onverstaanbaar caribisch engels. Handig ... zo'n spaanse cursus!

Eergisteren hebben we een snorkeltocht van een halve dag gemaakt met drie 'duiken' rondom het rif voor de kust. Tweede grootste van de wereld, trouwens. Het was net een aquarium; veel felgekleurde vissen, prachtig koraal en zelfs nog een grote zeeschildpad gezien. Bij de tweede duik zwommen we midden tussen de pijlstaartroggen, die (helaas) werden gelokt met voer. In het begin best eng, maar later voelden we dat roggen een fijne, zijdezachte huid hebben.

Gisteren zijn we met boot-bus-boot naar Placencia gereisd, een kleine badplaats op het Belizeaanse vasteland. De tweede boot was nodig om een lagune over te steken. Om half zes opgestaan en om vier uur hadden we een betaalbaar (Belize is duur) huisje gevonden op het strand. Margreet had dus een lange, drukke reisverjaardag, maar zat wel om half vijf met een cocktail op een strandstoel onder een palmboom in de zon. Ze had van ons reisgezelschap extra belminuten kado gekregen en daarmee heeft ze zich ‘s ochtends al door pa en ma laten feliciteren. Helemaal goed dus.

Overmorgen, vrijdag, gaan we met de boot naar Puerto Cortes, Honduras. Maar niet voordat Fons morgen een dag heeft gedoken en Margreet zich nog bedenkt hoe ze die dag liggend door zal brengen.

Amor y Salut.

Ben

Hoi Fons en Margreet,
Goed dat jullie de reisverslagen zo goed bijhouden. Ik lees ze geregeld en ben onder de indruk van jullie belevenissen en de manier waarop jullie je inpassen in de lokale omgeving en cultuur. En wat een mooie foto's.
Groeten van Ben en Jacqueline Meijs

Lieke S

Hoi Magreet en Fons,

Magreet, een beetje aan de late kant maar van harte gefeliciteerd!!!
Wat een leuke site!
Geniet van jullie reis, heel veel geluk,

Lieke

Janet en de rest van Fysiek

Ik ben onder de indruk ,dat jullie je indrukken zo goed onder woorden kunnen brengen.Je leeft wel enorm bewust als je zoveel mee kan maken.Heel veel plezier weer en de groeten van alle Fysiekers van 10.15.!!

Twan en Marcel

Beste Fons en Margreet,

Heerlijk om via jullie reisverhalen met jullie op afstand mee te reizen. Dwars door het kleurrijke Mexico en Guatemala. Nu naar Belize. Wij hebben daar gezeten bij een verblijf dat “hammocks” heten. Overal hangmatten een prachtige huisjes op palen. Met uitzicht op zee en aan het strand allemaal hangmatten. Fantastisch en een heerlijke plek om te relaxen. Ze hebben een bootje dus ze brengen je zo naar het stadje. Dat is een totale andere wereld. Het is allemaal Bob Marley sfeer. Regga muziek, blowen en heel veel relaxen.

De buurman van Hammocks heeft een grote boot en organiseert boottrippen naar eilanden voor de kust van Belize. Een echte aanrader. Je blijft een nacht op een onbewoond eiland en je snorklet rond het eiland. Echt een aanrader. De eigenaar is een Amerikaan en op de vlucht voor de belastingdienst. Niet ongevaarlijk hoor!

Verder gaat hier alles goed. Druk met het nieuwe huis en met de voorbereidingen naar Birma. Het visum in intussen binnen dus we kunnen op 14 december vertrekken. Nadat we terugkomen in januari gaan we langzaam pakken om eind januari naar Den Bosch te verhuizen.

We hebben ook al een gezellig avond met Cees en Jeanette achter de rug. Leren kennen op jullie afscheidsfeest en nu wisselen we onze reisverhalen uit. Zij zijn net terug uit Cambodja. Dus dat wordt weer snel afspreken.

Over spreken gesproken(leuk bruggetje hè) gisteren kwam ik je zus Jose tegen en die spreekt (skype) jullie regelmatig zei ze. En dan is de afstand niet al te groot tussen jullie en dan is het net of Julie heel dicht bij zijn.

Van de week was ik bij Albert Heijn en dan kijk je toch automatisch rond om te kijken of jullie daar ergens rondlopen. Dat was vaak een vaste stek waar we elkaar tegen kwamen. Je weet tenslotte maar nooit want al ben je lang op reis je moet toch op de kleintjes letten. Jullie zijn trouwens wel op een goed moment weg gegaan nu het wereldwijd niet al te best gaat met de economie. Als jullie weer terug zijn trekt natuurlijk alles weer aan. Afijn dat duurt nog een tijdje. Intussen genieten we van jullie reisverhalen en jullie van onze berichtjes.

Jos

Hi Fons en Margreet,

Het klinkt allemaal geweldig. Lijkt me best spannend om tussen de pijlstaartroggen te zwemmen. Maar ook dat doen jullie dan maar weer ff.
Geniet er maar lekker van.

Hier is alles goed. Las vanmorgen op internet dat komend weekend natte sneeuw verwacht wordt. Dat zullen jullie vast niet missen.

Karel

Zo te zien gaat het keigoed met jullie.
Margreet al lekker bruin.
Veel liefs,
Karel, Marian en Madeleine

tante Corrie en Ome Niek

Hoi Fons en Margreet,

Nog gefeliciteerd van ons Margreet. Wat een belevenissen en wat een leuke verslagen. Leuk om bij te houden. Zondag waren we bij ons zwagertje Rene. Was erg gezellig en prima verzorgd. We misten jullie wel, maar ja volgend jaar beter.
Geniet verder en wij blijven jullie volgen hier in de nate sneeuw, hagel regen en mist.

Groetjes.

lion en lianne

Ha vakantie gangers zo te zien gaat het prima met jullie.
En Magreet van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
Geniet ervan .
Groetjes vanuit t koude nederland

Thomas

De 1e sneeuw is hier al gevallen...
Doeidoeixx

Yvonne Dirks

Tjonge jonge, wat een geweldige reis en Margreet....van harte gefeliciteerd want ook al ben je nog zo ver weg..je wordt toch een jaar ouder. Hier regenachtig en guur, jullie heerlijk in de zon. Geniet er lekker van, hebben wij weer veel om te lezen. Ontzettend leuk!!