Fons en Margreet in de Wereld 2008-2009

San Cristóbal De Las Casas en Comitán

We zitten al weer twee plaatsen verder sinds ons laatste bericht uit Palenque. Vorige week maandag hebben we de reis vandaar naar San Cristóbal de las Casas gecombineerd met een bezoekje aan drie watervallen onderweg. Dat was een goede tip van Martijn, Pauline en Jantine, die we een aantal keren tegenkwamen in en rondom El Panchan. Het is leuk om onderwegandere reizigerste ontmoeten en met hen verhalen, grappen, tips en ervaringen uit te wisselen. De watervallen hebben normaal gesproken prachtige kleuren, maar het regent hier de laatste (regen)tijd regelmatig en dat vertroebelt het water haar kleuren. Maar de afwisselende reis/waterval-dag was er niet minder geslaagd om.

San Cristóbal de las Casas is een kleurrijke, mooie, levendige stad waar bovendien eencultureel festivalaan de gang wastoen wij daar waren. Overdag verkenden we de stad en de omgeving en ´s avonds konden we genieten van (gratis) voorstellingen. De ene wat meer geslaagd dan de andere, maar als alternatief warener dan altijdrestaurantjes en barretjes met lekker eten en drinkenen vaak live muziek.

Met een 'colectivo', de efficiënte Mexicaanse deeltaxibus, zijn we woensdag naar San JuanChamula geweest. Daar hebben we een kerkgebouw bezocht waar de Mexicanen, preciezer de Totzil, hun oude eigen godsdienst ongedwongen combineren met het ooit door de Spanjaardenopgelegde Katholicisme. Geen kerkbanken, maar dennenaalden op de grond. Geen priester, maar een soort gebedsgenezers. Geen wijn en brood, maarkaarsen, geurolieën en sterke drank of cola. Het hele sfeertje is mystiek, maar ook Mexicaans rommelig en gezellig. Het is alleen jammer dat er af en toe een toeristenbus door de kerkheen komt gebanjerd.

Nog helemaal in de ban van ons bezoek aanChamula,hebben we in de 'living church'van het museum van de Maya geneeskunst in San Cristóbal zelf een rituele reiniging ondergaan. De reiniging duurde voorons allebei een klein halfuurtje. Wemoesten zelf onze kaarsjes aansteken, waarna degenezer gebeden begon op te zeggen. Daarna ging hij de beelden langs met een bos basilicum en een ei entrakteerde hij ons opeen zachte basilicum afranseling.Ten slotte brak hij het ei in een glas en 'las'hij onze dooier. Ze hadden allebei een bultje; dat was niet perfect, maar we hoefden ons geen zorgen te maken. Tenminste, zo hebben wij het begrepen.

Eenmaal buiten stonden we op onze benen te trillen en werden we helemaal licht in ons hoofd. 'Best pittig, zo´n reiniging' dachten we nog, maar we bleken onze eerste lichte aardbeving te voelen. Gelukkig was er geen schade en reageerden de Mexicanen een beetje lacherig. Dat stelde ons weer helemaal gerust.

Eergisteren hebben we de Cañon de Sumidero bezocht; een machtige kloof met een rivier die op sommige plaatsen 300 meter diep is en waarvan de rotswanden tot 1 kilometer uit het water oprijzen. Met een snelle boot zijn we de kloof ingevaren en hebben we onze nekken verrekt in een poging om alle toppen te kunnen zien. In de kloof hebben we ook nog veel vogels, een stille brulaap en krokodillen gespot. Een mooi natuur-uitje ter afwisseling van de tempels, kerken en steden.

Gisteren zijn we aangekomen in Comitán, waarvandaan we vandaag het merengebied Lagos de Montebello hebben bezocht. Normaal gesproken schitterend gekleurde meren, maar ja ... die regentijd hè!We hebben er lekker rondgewandeld en gezellig gekletst met moeder, dochter en (klein)kinderen onder het genot van een kopje koffieinmoeders tentzeilen barretje.

In San Cristóbal waren veel toeristen, maar hier in Comitán zijn we de enige twee voorzover wij kunnen zien. En dat, terwijl onze Trotter het stadje omschrijft als attractief. Veel minder te doen dus, maar wel 100% Mexicaans, of liever Chiapaans zoals deze provincie heet. Dus ook wij flaneren over het Zócalo en rusten af en toe wat op een bankje. Morgen gaan we naar Guatemala. Vanaf hier is het twee uurtjes bussen naar de grens en dan nog vijf uurtjes naar Quetzaltenango. Vanavond dus op tijd naar bed en morgen vroeg uit de veren. We hebben we weer zin in!

Maud

Leuk om zo jullie 'weg door de wereld' te kunnen volgen. Zoals iedereen al heeft gemeld, hier in Nederland is het echt herfst, maar ook dat heeft z'n charmes (op de regenbuien na!).
In elk geval, dat jullie genieten is overduidelijk en het is maar goed dat die reiniging niet zo heftig was als jullie dachten... Dat het een aardbeving was is natuurlijk minder, maar als het daarbij blijft dan is het allemaal te verdragen.
Nu, nog veel plezier en alle goeds en ik zal van tijd tot tijd wel een berichtje sturen. Groetjes!

riet kemps

Sorry dat ik jullie vorige bericht niet heb gereageerd, maar WEL GELEZEN en we genieten van jullie reiservaringen. De foto's zijn erg mooi en geven een leuk beeld van waar jullie uithangen. Soms (nou ja) dikwijls ben ik best wat jaloers- een te groot woord- maar het kriebelt wel vooral als je de geuren en geluiden beschrijft die ons dikwijls bekend zijn. Een reden te meer om zelf ook maar weer eens een reis te gaan organiseren. We volgen jullie met plezier en wensen jullie nog heel veel reisplezier en geen al te zware bevingen!!!. groetjes jan en riet

joseph en maria

Dag fonske en knolleke,

Geweldig jullie verhalen te lezen! Prachtige plaatjes komen voorbij! Jos is de vorige week naar de teched in Berlijn geweest. Hij zegt veel kennis te hebben opgesnoven en een paar hoogstaande (grote) biertjes gezien te hebben.
Voor de schoolgaande juf zit de herfstvakantie er weer op. Dat betekent dat de kinders weer in beweging zijn gezet.
Wij blijven jullie volgen....

Liefs Jos en Mieke

Jan en José

Leuk dat we jullie weer even gehoord en gezien hebben!! Ennuh.. skypen bleiben he!xxx

Dianne en Roy

Hoi Magreet en Fons,
Via tante marja hebben we jullie site ook gevonden!!
leuk zeg om te lezen en te zien!
wij hebben bijna dezelfde route als jullie gedaan hebben, al die maya tempels, guatamala en belize! dus het is voor ons een feest van herkenning haha!
krijgen er wel heimwee van!! haha
heel veel plezier de komende tijd!!
geniet van alles wat op jullie afkomt maar dat zal wel goedkomen denk ik zo!!
we blijven jullie volgen!!
wie weet zien we zo iets waar wij volgend jaar heen willen!!
geniet ervan!!
liefs Dianne en Roy

Nelly van Helvoort

Hoi Margreet en Fons

Ik heb vandaag pas gehoord over jullie site het ziet er echt wel leuk uit allemaal .
Maar ook wel vermoeiend denk ik als je alles wil zien en mee maken maar niks moet nu toch je hebt de tijd aan je eigen nou ik blijf jullie volgen groetjes ook van Joop en Nelly

Martin en Tineke

Hoi Fons en Margreet,
Wij volgen jullie boeiende verhalen met veel plezier.
Als je zo de foto's ziet is het erg indrukwekkend, en daar waar jullie op staan lijkt ver weg toch dichtbij.
Fijn te lezen dat de knie van Fons het goed houd.
Veel plezier
Liefs Martin Tineke

Gert-Jan de Wit

Ha Globetrotters,

Ben toch wel erg jaloers op jullie verhalen.
Zo te zien vermaken jullie je prima.
Goed om te lezen dat Fons' z'n knie het weer doet.
Goed voor jullie reis ,maar minder goed voor geel, want we missen nu wel een echte ouderwetse goalgetter ook wel BattiFons genoemd. Maar jullie hoeven de reis daarvoor niet af te breken, we vinden er wel iets op. Mochten jullie nu toch nog op een Zuid Amerikaans talent stuiten, dan stuur 'm maar naar Empel.

Veel plezier nog daar!!