Fons en Margreet in de Wereld 2008-2009

Mérida en Palenque

Er zijn twee belangrijke data gepasseerd; ons retourticket Cancun is verlopen en Fons zit nu echt zonder werk ... en salaris. Dat vergroot ons gevoel van reisvrijheid. Margreet is nog een maand salarieel gebonden aan haar baas. Dat is ook niet erg.

Vanuit Valladolid zijn we naar Mérida gereisd en na een verblijf van drie dagen daar zitten we nu in Palenque. Méridawas een erg levendige, muzikaleen culturele stad.Het was erg leuk om door de straten te zwerven en de sfeer van de stad en de mensen op te snuiven.De stad is vergeven van restaurantjes, cafeetjes (in Mexico voor koffie) en barretjes, dus er waren gelukkig voldoende rustplaatsen onderweg. Want het was erwááárm!

Afgelopen donderdag was volledig geruïneerd. We hebben in een openbare bus (met een beetje pech onderweg) de Ruta Puuc afgelegd en zoin één dag vijf tempelcomplexen bezocht. Het was een vermoeiend mooie dag met, zoalsdat hoort, het hoogtepunt op het einde; deruïnes van Uxmal. Hier konden we een piramide eindelijk, veel trappen zijn tegenwoordig verboden, helemaal beklimmen;Fons´ knie doet het.Hetuitzicht was oogverblindend mooi en oorverdovend stil.

Het is in Mexico nu laagseizoen en dat zorgt voor een betrekkelijke rust, ook op de bekende Maya complexen als je daar buiten'de spits' bent. Bovendien zijn erbehalve Westerse ook veel Mexicaansetoeristen en die zorgen toch voor een ander sfeertje.

VanuitMérida zijn we, na een comfortabele busrit vaneen dag, eergisteren aangekomen in Palenque. We hebben halverwege de stad en de ruïnes een cabaña (hutje) gevonden in El Panchan, midden in de natuur. Het stadslawaai is verdwenen, maar brulapen geven af en toe een luidkeels concert. Dat doet ons dan toch weer heel evendenken aan het werk.

Gisteren hebben we de Maya vindplaats van Palenque bezocht en die was volgens ons tot nog toe de allermooiste. De combinatie van prachtige oude tempels en groene frisse jungle is fantastisch. Vooral dieper in de bossen, waar bouwwerken geheel of gedeeltelijk zijn overwoekerd,hangt een mysterieuze atmosfeer. We konden ons hier maar heel moeilijk los van maken en hebbener ruim vijf uren rondgedwaald.

Palenque is dus overdonderd mooi, maar ook doorwekend warm en vochtig. Jullie zullen onsmisschien met hart en ziel missen, maar zeker niet met jullie neus. We hebben maar weinig kleren bij, maar daar trekken onze zweetklieren zich niets van aan.

Uurna uur en kilometer nakilometer raken we stapje voor stapje meer doordrongen van een heel fijn reisgevoel.Hasta la vista!

lieke m

Mmm.. brulapen die jullie doen denken aan het werk. Heeft dit betrekking op jullie oud collega's? ; )

Heb me bijgelezen; heerlijke verhalen en vooral mooie plaatjes!!! Geniet ervan en laat dat fijne reisgevoel overal doordringen! groetjes Lieke

Pa en Ma

Fons en Margreet,wij hebben gelezen dat jullie het goed maken,wij maken het ook heel goed en niet bang zijn van een kakkerlakje.Er leven veel grotere beesten op de wereldbol.Daar komen jullie wel achter.groeten en kusjes van Pa en Ma.

Marinel en Christian

Lieve Mensjes,
Bij het zien van jullie foto's en het lezen van jullie belevenissen komt er bij ons toch ook weer veel herinneringen naar boven en kunnen we bijna de vochtige warmte van Palenque voelen bij de "kuifje en de Zonnetempel".
Fijn dat jullie het zo naar je zin hebben.

groetjes, Marinel en Christian

Jos en Gonnie Heijdens

Lijkt ons een geweldige ervaring.
Zouden af en toe wel eens 'n muisje in jullie rugzak willen zijn.
Genieten ! ! Groetjes Jos en Gonnie Heijdens.

Thomas,Jan brouwers,marie brouwers,wilma

Opa en Oma zijn nu bij ons om even wat hapjes te eten enzo;)
Maar wilma is te lui om stokbrood te snijden ..:P
Verder is alles hier in het saaie grijze nederland okee..
We hebben nu vakantie althans sjoerd matthijs en ik ..
We verbouwen sjoerds kamer nu en het behang gaat eraf (dat kan eigenlijk alleen maar goed komen als jullie erbij zijn.. want fons en jij kunnen zo goed behangen:P
Ik moest de groetjes doen van Pa en Ma :Pen van de anderen ..
wanneer gaan we skypen:p
stuur maar een bericht;)
doeixx

Malaika

Ha Fons & Margreet!

Ik heb eindelijk even tijd om rustig alles te lezen op jullie weblog, leuk!
Hoe is het met jullie? Wat een mooie foto's hebben jullie gemaakt zeg!

Voor Marc en mij is het "gewone" leventje weer begonnen, we zijn onze jetlag weer te boven en al bijna een week weer aan het werk en inmiddels belandt in onze 3e wittebroodsweek, haha!

We hebben een heerlijke vakantie gehad in Mexico, zeker de moeite waard om nog een keer terug te gaan.
We vonden het ook erg leuk dat we jullie hebben leren kennen, echt gezellig met jullie!

We wensen jullie nog heel veel plezier en avontuur in jullie verdere reis en tot schrijfs!

groetjes Marc & Malaika

Ben

Hallo Fons en Margreet,

Als oud-brulaap van jou, Fons, voel ik me wel aangesproken ;-)

Leuk om zo te kunnen volgen waar jullie naartoe gaan en wat jullie doen. De foto's zijn erg mooi en de verhalen geven goed beeld van jullie belevenissen. Ik blijf jullie volgen.

Grt
Ben Meijs