Fons en Margreet in de Wereld 2008-2009

Punta Arenas, Ushaia, El Calafate, El Chaltén en Bariloche

Ons laatste reisverhaal uit Punta Arenas is tweeëneenhalve week oud en we hebben alweer een kleine zestig busuren gemaakt, drie keer de (altijd spannende) grens overgestoken, vijf boottochtjes gevaren, een stuk of tien wandelingen gelopen, drie etentjes met 'nieuwe vrienden' genoten en zeven verschillende bedden beslapen. Best druk dus ... dat reizen.Én nog steeds ontzèèttend leuk.

In Punta Arenas zijn we een dag of drie bezig geweest met onze vliegtickets naar Azië. Na heel wat internetuurtjes, reisburobezoekjes en reismevrouwtelefoontjes vliegen we nu op 29 maart vanaf Buenos Aires via Cape Town en Johannesburg naar Kuala Lumpur, waar we 31 maart landen. We hopen dat ze in Zuid-Afrika heel laag vliegen, want we hebben geen tijd voor een safari op de grond. In Maleisië stoppen we drie dagen om een Indonesisch visum te regelen en vervolgens door te vliegen naar Bali.

Het ticketregelavontuur kostte ons een extra dagje in Punta Arenas, maar dat was helemaal niet erg. Rodriquez zorgde in zijn hostal 'El Fin del Mundo' voor een superrelaxed sfeertje. Wij waren niet voor half tien aan de ontbijttafel te vinden en dan waren we nog vaak de eersten. Toch hebben we dinsdag nog tijd gevonden om per boot Isla Magdalena te bezoeken, waar in deze tijd van het jaar 75.000 Magellanes pinguïns hun broedseizoen afsluiten. Het blijven erg grappige vogeltjes om te zien, vooral als je ze van zo dichtbij kunt bekijken.
Na een frisse woensdagmiddagwandeling in het bospark Reserva Forestal Maggellanes werden we ´s avonds door Tony en Melanie, erg aardige Amerikaanse hostalgasten, uitgenodigd om met hen mee te eten. Wij hadden gelukkig voor genoeg wijn en kaas gezorgd, want er schoof ook nog een Engels stelletje aan voor deze heerlijk gezellige avond. Het werd wat laat, maar dat was niet erg met onze lange busreis naar Ushaia de dag erna. We hadden twaalf uren de tijd om het eten en de drank weg te dutten.

Ushaia ligt op Vuurland en is de meest zuidelijke stad ter wereld. Het was er met veertien graden behoorlijk fris ... en dan is het hier hoog zomer! Guurland was ook een toepasselijke naam geweest. We hebben het stadje en de omgeving rondom het Beagle kanaal uitgebreid verkend. Zo hebben we, na een stoeltjesliftrit, gewandeld naar de gletsjer Martial met mooie uitzichten over het kanaal. De volgende dag hebben we op het Beagle kanaal gevaren naar diverse eilandjes met vooral zeeleeuwen, aalscholvers, meeuwen en andere zeevogels. Op zondagmiddag nodigde ons hostalvrouwtje ons spontaan uit voor de traditionele wekelijkse parillada (bbq) met haar gezin. We hebben genoten van heerlijk mals, Argentijns vlees en leuke gesprekken met vader, moeder, zoon en dochter in het krappe, knusse keukentje. Na deze gezellige parillada zijn we nog een dagje langer gebleven en hebben langs het Beagle kanaal in het park Tierra del Fuego gewandeld.

Vorige week dinsdag vertrokken we om vijf uur ´s ochtends met de bus naar Rio Gallegos. Spannend, want met twee grensovergangen: Argentinië-Chili en Chili-Argentinië. Gelukkig was hier geen Golden Delicious Retriever te bespeuren en zijn we zonder problemen en boetes de grenzen gepasseerd.

Na een overnachting in Rio Gallegos kwamen we woensdagnamiddag aan in El Calafate. Dit ligt even boven Torres del Paine en het schitterende berglandschap kwam ons dan ook bekend voor. Donderdags hebben we de hele dag langs en op de wonderschone gletsjer Perito Moreno doorgebracht. Deze gletsjer groeit en schuift iedere dag wat op. Af en toe breken ijszuilen zo groot als een klein flatgebouw af om zich in het Lago Argentino te storten. Vanaf de pasarelas (wandelpaden) hoorden en zagen wij van heel dichtbij twee van die knoeperds met veel gekraak en gedonder hun eerste en laatste duik nemen: Prachtig, Prachtig, Prachtig! Vervolgens voeren we met een bootje langs de gletsjer naar de overkant. Daar hebben we, met gletsjerijzers ondergebonden en stevige handschoenen aan, anderhalf uur óp de gletsjer gewandeld. Echt een compleet andere wereld. Deze wandeling werd afgesloten met onze tweede whiskey on the gletsjerrocks.

Van El Calafate was het een kort, drie-uurs, busritje naar El Chaltén. Daar hebben we een cabaña gedeeld met Willie en Tanya uit Zuid-Afrika. Afgelopen zondag hebben we daar allebei onze eigen wandelroutes gelopen; die van ons naar Laguna Torre. Zes uurtjes ontspannen wandelen met mooie uitzichten op het Fitz Roy bergmassief, speciaal op de berg Cerro Torre. ´s Avonds heeft Willie voor ons zuid-afrikaans gebraaid (ge-bbq-t). Zoals alle etentjes met reisvrienden: Lekkùr en gezellùg.

Maandag en dinsdag hebben we twee lange dagen gebust; naar Bariloche met een overnachting in het plaatsje Perito Moreno, wat gelukkig een stuk warmer en zachter was dan de gletsjer. En hier in Bariloche isde echtezomer ineens weer begonnen met volop zon en graden. Gisteren hebben we, vooruitlopend op Fons´ 45e verjaardag, onze eerste hulpstukken (loopstokken) gekocht. We merkten meteen dat wij er een stuk verder mee konden lopen. Ten eerste omdat we een verkeerde (om)weg terug namen en ten tweede omdat er geen bus meer reed, wat ook extra wandelkilometers betekende. Wij hebben dus weer heel veel gelopen, gezien, gedaan en ontmoet ... en dus ook wat veel geschreven.

Hasta luego, Alfonso y Margarita

Tamara

He Fons en Margreet,
Geweldig om jullie verhalen en avonturen te lezen en vooral de foto´s zijn echt supermooi.
Veel plezier nog jullie laatste weken in zuid amerika en alvast een goede reis zometeen naar kuala lumpur.
Groetjes Tamara

Inge

Leuk om weer wat te lezen ,errug leuk die verslagen! Las dat jullie naar Bali gaan,geweldig eiland! Tip: in het plaatsje Padangbai ( ooskust ) mooi niet-toeristisch , zit Topi Inn, een erg leuk hostel/guesthouse van een nederlands stel. Staat ook in de LP, je kunt er heerlijk eten en diverse leuke workshops volgen! Padangbai is een plaatje waar veel ceremonies gehouden worden en daarvandaan gaat ook de boot naar de Gili eilanden, zeker niet overslaan hoor! Kunnen ze bij Topi inn voor je regelen.Op gili meno zit Mallias child, bungelow op palen op het strand, snorkelen naar grote schildpadden, geweldige plek! Nog veel plezier! Groeten Inge ( Hotel Tucan,playa del Carmen,mexico)

greetje

hee Fons en Margreet.
Wat ben ik nog steeds ontsettend jaloers op jullie mooie reis!
Bij ons is het weer wel een beetje aan het opknappen maar ik weet bijna zeker dat het volgende week weer binnen zitten is.
En met Sofie en papa en mama gaat het ook heel goed.
Maar hoe goed het hier ook gaat, ik ben en blijf jaloers!!!!!
Heel veel geluk en jullie horen nog wel van ons.
Liefs Greetje.

Rick en Mignonne

Margreet, jij bent toch nog niet zo oud dat je die stokken nodig hebt!
Maar ik snap het wel, anders valt het ook zo op bij Fons alleen!
Groetjes en alvast een goede reis naar het volgende continent.Maak maar weer veel van die prachtige foto's!

Cees & Jeannet

Beste Fons,

Allereerst gefeliciteerd met je 45ste (!) verjaardag.
Maar ja, het begint op je 45ste met stokken, op je 55ste met een elektrische fiets en op je 65ste met een rollator. Dus, profiteer er nog maar van!
Maar dat kunnen we wel aan jullie overlaten zo te lezen. Ook wij zijn wel een beetje jaloers, zeker als je hier ongeveer 20 keer per dag wordt herinnerd aan de financiele crisis, die geheel aan jullie aandacht voorbij lijkt te gaan, heerlijk lijkt ons dat!!

Een lichtpuntje is wel dat het weer lente wordt en dat de gazons al weer gekleurd worden door krokussen.
We gaan in mei in ieder geval lekker naar de "singing pubs" van Noord-Ierland.

Veel plezier in Azie en sla in ieder geval Laos niet over!

Veel reisplezier, Cees & Jeannet

Ome Mas en Vicky

hallo Fons,
Happy birthday van uit Prinsenbeek.

Nog veel plezier op jullie reis en laat je vandaag nog lekker verwennen.
Margreet, ook proficiat
groeten van ome Mas en Vicky

Jos en Mieke

Fonske,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!
Fijne dag vandaag.

Gr.
Mieke en Jos.

Twan en Marcel

Ha die Fons en Margreet,

Heel hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag. We drinken een borrel op afstand. Hou je haaks en blijf genieten en wij genieten natuurlijk op afstand weer mee.

Hollandse zoenen van Marcel en Twan

mark Verhoeven

He ouwe,

Ik bedacht me net dat het je verjaardag is vandaag. Zo te zien ben ik niet de enige die je wilde feliciteren. Bij deze dus! Maak er nog wat moois van, want zo vaak zul je jouw verjaardag niet op deze manier vieren!!

Veel plezier en groeten aan Margreet!

Harrie en Doryne

Lieve Fons en Margreet,

vanuit een zonovergoten Rosmalen oerHollandse felicitaties voor jou Fons [en ook voor jou Margreet! ]Wat bijzonder om zo dicht bij de Zuidpool je geboortedag te vieren.

In gedachten eten we een Bossche Bol met jullie of liever een grolsch biertje ?

Het goede nieuws is trouwens; mòcht je ooit nog `ns willen gaan werken je vanaf vandaag 1 extra snipperdag erbij hebt vanwege deze respectabele leeftijd !
veel liefs Harrie,Doryne,Sam en Nena

adenmaxie

Hallo reizigers mooie verhalen.
We hadden nog op fons zijn verjaardag willen komen,
maar we konden geen vrij krijgen.
Bij deze van harte gefeliciteerd.
groetjes fam v.d heijden

Fons en Margreet

Iedereen heel hartelijk bedankt voor de lieve, opbeurende felicitaties voor Fons´ 45e verjaardag.
We hebben zijn verjaardag reizend gevierd; luxe nachtbus met champagne!, vliegtuig en busje hebben ons van Mendoza via Buenos Aires naar Iguazu gebracht. Het is hier met 30 graden erg aangenaam voor Fons´ oude gestel.
Liefs en groeten, Fons en Margreet.

Henny en Dinphy.

Fons.
Hierbij nog een late reactie van twee mensen die nog ouder zijn dan jij (!): Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag. We wensen jullie nog heel veel plezier geluk en succes in jullie verdere reis.
Groeten Henny en Dinphy.

familie Hartman

Fons en Margreet, jij ook natuurlijk, nog van harte
gefeliciteerd met je verjaardag.
we wensen je vooral een hele fijne voortzetting van de
reis en we houden ke-tact via de mail.
De brabanders zijn al bijna onderweg naar jullie, haha
liefs Louis Elly en de meiden.

jeanne

fons proficiat kerel, margreet jij ook uiteraard.
ben sprakeloos na het zien van de foto's en dat wil wat zeggen!!!!!
kus, jeanne

Martin en Corina

Nog van harte gefeliciteerd, een beet(s)je laat, maar niet minder gemeend reizigers.

dewitjes.nl

Hoi Fons en Margreet,
Superleuk om jullie verhalen te lezen. wel erg druk al dat reizen. Ben blij dat ik morgen weer naar kantoor kan!! (euhhh..)

Groeten van de Witjes.

marleen verschuuren

Hoi Margreet en Fons.

Natuurlijk kijk ik regelmatig op jullie site om over jullie avonturen te lezen. Ook Elly houdt me nauwkeurig op de hoogte en ik neem aan dat ze dit in omgekeerde zin ook doet.
Vandaag kregen wij de prachtige kaart, mét krabben-
postzegel én in ongekreukelde staat, binnen. Hij hangt aan de muur in onze nieuwe kamer, nl die van Jimmy.
Geniet nog van de maanden die komen want het zo herfst en dan komen jullie weer naar NL.

Heel veel liefs,

Marleen

gerard en claar van hezik

fonds en margreet jullie hebben veel gezien en
meegemaakt van de wereld het is geweldig
wij wensen jullie een behouden thuiskomst
doeiiiii doeiiiiiiiii daaaaaaaag