Fons en Margreet in de Wereld 2008-2009

Huaraz

Huaraz ... wat een geweldige tijd hebben wij hier (nu bijna) gehad! We voelen ons thuis in dit stadje, waar we alles en meer hebben gevonden dan we nodig hebben. Eten en drinken, een eigen (t)huis, indrukwekkende natuur, vrijwillig werk, gezelligheid, plezier en hele aardige en lieve mensen en mensjes.

In zo´n tweeëneenhalve week vrijwilligerswerk hebben we een warme band gekregen met onze kokkinnen en kinderen. Iedere werkdag was een feest, dat begon met de wandelingen naar Los Pinos en Ichoca. Die werden opgevrolijkt met mooie panorama´s, hartelijke begroetingen en kinderen die met ons mee wilden lopen. 'Margarita, Alfonso ...Espera un momentito!' (Margreet, Fons ... Wacht eventjes!) klonk het dan vanuit een huis of bovenop de berg. Dagelijks begroetten onze keukenprinsessen, Magda en Elita in Los Pinos en Roxanna in Ichoca, ons met een warme kus en omhelzing. In Los Pinos hebben we heel wat uurtjes gepeld, geschild, gesneden, gewassen, geraspt én gekletst en gelachen met Magda en Elita. In Ichoca kwamen we tegen etenstijd aan en was het in de keuken vooral mooi en knap om te zien hoe Roxanna daar op een houtvuur voor zo´n veertig kinderen een voedzame maaltijd kookte. De laatste drie dagen zelfs zonder stromend water, zodat ook Fons een keer water uit de rivier moest halen. Alledrie deze lieve vrouwen lieten ons ook nog eens graag van hun kookkunsten proeven.

Omdat de eetlokalen zelf en de spellen en het speelgoed van de kinderen in goede staat zijn, hebben we in overleg met Tamara de keukeninventaris van onze prinsessen vernieuwd en aangevuld. Daarvoor hebben we een greep gedaan in ons goededoelenpotje. Omdat we het niet konden laten, hebben we toch nog een paar ballen en spellen gekocht. Op deze manier komt jullie en ons geld via het eten en de spellen zo direct mogelijk ten goede van 'onze kiendjes' in de eetlokalen.

Zij hebben de spullen en ook liefde en aandacht hard nodig. Deze kinderen hebben over het algemeen geen onbezorgde jeugd. Hun geschiedenis varieert van onvoldoende ouderzorg, armoede, ontwrichte gezinnen tot soms echt schokkende verhalen. Met dat in onze gedachten is iedere lach, vreugdekreet, knuffel, grap, spontane apestreek, trotse blik en kus, die zij volop met ons gedeeld hebben veel meer waard dan het gebaar op zich. Natuurlijk zijn het ook boefjes die hun en onze grenzen opzoeken. Dat hebben we vooral gemerkt in de laatste week, toen we de activiteiten met z´n tweetjes mochten doen. Met ons beperkte Spaans was het soms best lastig een beetje orde te krijgen en houden. Maar het samen handen wassen, nivea smeren, bidden, zingen, eten, tandenpoetsen, spelen en knutselen was toch vooral genieten geblazen. Voor ons en ook voor hen. ´s Avonds en in het weekend waren we dan zó voldaan moe, dat er van de voorgenomen lange bergwandelingen niets meer terecht kwam.

Gelukkig zorgden Huaraz zelf en de aardige mensen hier voor welkome alternatieven, zoals etentjes thuis en in de stad, barbezoekjes of gewoon lekker boodschappen doen op de kleurrijke markt en in het gezellige centrum. Tamara, onze lieftallige vrijwilligerscoördinatrice, en haar vriend Viktor hebben ons helemaal verlekkerd gemaakt op de Peruaanse keuken en de Trece Buhos (13 Uilen) leren kennen, hun thuisbar. Lucho, de eigenaar, begint ons hier al spontaan te groeten op straat. Eppi, de huisgids van de vrijwilligers, nodigde ons afgelopen week al eens bij hem thuis uit. Zonder dat we nog maar een centimeter met hem hadden gewandeld, want dat stonden tot gisteren onze energie en de regentijd in de weg.

Maar gisteren heeft Eppi (ja, ook wij vinden dat een rare naam voor een Peruaan) ons en twee andere toeristen meegenomen op een geweldige wandeltocht naar Laguna 69. In een veertigjarige Chevrolet reed Hector ons over grotendeels onverharde wegen naar het begin van de wandelroute. Tijdens de wandeling van ruim zes uur waren er wel twee lange, koude regenbuien, maar die maakten de droge, zonnige momenten weer extra lekker. De besneeuwde bergtoppen rondom ons en het felblauwe water in de laguna zorgden voor een fantastische wandeldag. En morgen brengt Guido, uit Geldrop, ons diep de bergen in naar mooie natuur en onbekende dorpjes. Guido is hier bezig met het opzetten en uitbreiden van duurzaam toerisme en al twee keer onze eet- en drinkbroeder geweest. Daarna vertrekken we donderdag met dagbus en nachtvliegtuig naar Santiago de Chili. Maandag stappen we dan in Puerto Montt op de boot voor een vierdaagse tocht richting Patagonië.

We zijn dus weer aan het omschakelen van vrijwilligerswerker naar reiziger. Dat is leuk en spannend om wat we gaan doen, maar tegelijk jammer en een beetje pijnlijk om wat we hier achterlaten. Huaraz en alle lieve mensen en kinderen bewaren we voor altijd in onze maag, geest en hart. En volgens goed peruaans gebruik zeggen we hier bij ieder afscheid: 'Hasta Siempre' (Tot Altijd).

Rick

En nu uitrusten?
veel plezier verder, en tot het volgend verhaal.

adwin en angelique

Tsjonge jonge, wat een fantastische verhalen en schitterende foto's. De manier waarop jullie alles beschrijven voelt bij ons haast alsof we er zelf bij zijn, super!! Wij kunnen ons voorstellen dat jullie met gemengde gevoelens Huaraz verlaten, zeker na al die hartelijkheid die jullie hebben ontvangen.
Geniet er maar heel veel van.

Ben en Jacqueline

We genieten steeds weer van jullie verhalen. Indrukwekkend, grappig en ontroerend. Zo te lezen vermaken jullie je prima en doen daarbij ook nog veel nuttig en dankbaar werk. We blijven jullie volgen.

Tamara

Leuk om te lezen wat ik samen met jullie heb meegemaakt hier :-). Ik heb gezien hoe jullie hebben genoten van alles hier en vond het fijn om het allemaal met jullie te kunnen delen. Bedankt voor alle hulp hier in de afgelopen weken en een hele fijne verdere reis. Geniet ervan.
Beso Tamara

jeanne

dag lieve fons en margreet,
had een tijdje verzuimd jullie verhaal te lezen....moet ik niet meer doen. het is werkelijk smullen als ik jullie belevenissen lees, laat staan hoe het voelt bij het zien van de foto's. wat vertederend, wat een gelukkige snoetjes van het kleine grut. wat hebben jullie het zonnetje daar laten schijnen! wat jullie allemaal meemaken; onbeschrijflijk maar het wordt juist zo mooi verwoord. madre mia, que vida!!!!
kus y ten cuidado!

wilma-marco

Fons en Magreet wat hebben jullie veel te verwerken met deze mooie levens ervaringen.Wij hebben inmiddels een dochter gekregen genaamd DO.Geniet van elkaar en alle mooie momenten.

Liefsa Wilma Marco ,Jacco en Do

Roland (Galapagos Belg )

hallo Fons en Margreet,ik benijd jullie om wat je daar allemaal doet en meemaakt en lees samen met de vriendin jullie verhalen en het moet gezegd ,het is geweldig om te lezen . Je mag een kolom schrijven in een reisverhalenblad ,zo goed vinden wij het . Volgen jullie verder vooral in Chili en Patagonie .

Anna

Dag Fons en Margreet,
ik mag van jullie reisverhalen genieten door toedoen van mijn collega Roland. Wat een fantastisch verslag. Je krijgt onmiddellijk zin om jullie achterna te reizen. Ik wens jullie heel veel energie en fijne ontmoetingen toe op het volgende traject.

Arianne

Hallo,
Wat een geweldige reis maken jullie toch, elke keer is het weer leuk om de verhalen te lezen.
Weet je nog Margreet dat ik zei voor jullie vertrokken; wie weet waar we elkaar nog tegen komen op de wereld?
Nou misschien is dat wel Bali. Van Elly hoorde ik dat jou zus en gezin in hetzelfde reisgezelschap zitten, wij vertrekken namelijk ook op 25 april met z'n vieren naar Indonesië.
Dus wie weet.
Heel veel reisplezier en geen fruit invoeren in chili!

Maxie

Geweldig verhaal en hele mooie fotos. We zullen jullie wel heel erg missen met de carnaval.