Fons en Margreet in de Wereld 2008-2009

Loja, Piura, Trujillo, HUARAZ

Hè, hè ... weekend! We hebben deze week vrijwillig werk gevonden en we zijn er kapot van; letterlijk en figuurlijk. Sinds afgelopen woensdag helpen we in de keuken, tijdens de lunch en bij de middagactiviteit in twee projecten van Stichting Weeskind hier in Huaraz. Het koken met de vrouwen en aansluitend eten en werken met de kinderen is geweldig. Het geeft ons een Andes-berg plezier en voldoening en kost ons een Brabants bultje energie. Daarom vonden wij dat we vrijdagavond ons biertje en wijntje helemaal verdiend hadden.

Hoe zijn we hier in Huaraz ineens in het vrijwilligerswerk terecht gekomen? Nou, met de bus natuurlijk. We hadden vorige keer alleen niet moeten schrijven dat 'Busje komt zo' hier bijna altijd klopt. De dag erna, vorige week vrijdag, was prompt ons busje kapot. Wij dus snel terug naar het hotel om nog even het (inclusief!) ontbijt mee te pikken. Als reiziger ga je toch op de kleintjes letten. Na een extra dagje Loja, was het vanaf zaterdagflink bussen geblazen. Eerst tien uur van Loja via een soepele grensovergang naar Piura in Peru. Op zondag acht uur verder zuidwaarts, naar Trujillo. En, na een dagje pauze, maandagnacht nog eens elf uur met de VIP-bus naar Huaraz. Onze eerste reisdagen in Peru vielen, verwend als we zijn met mooie natuur, wel wat tegen. Grote stukken vlakke, droge woestijn en veel armoede in de dorpen en afval langs de wegen. Trujillo was een aangename verrassing; kleurrijk en schoon met mooie gebouwen en pleinen. We hebben er nog twee adobe piramides van het Moche volk (pre-Inca) bezocht: de Huacas del Sol y de la Luna.

Na onze nachtelijke busrit vonden we dinsdagochtend snel een leuk hostal in Huaraz. Het dakterras bood adembenemende uitzichten op de hoge, besneeuwde bergpieken van de Cordillera Blanca; het klim- en wandelmekka van Peru. Een perfecte plek om, na bijna vier maanden reizen, wat langer vrijwillig op een vaste stek te zitten.

Een maandje geleden ontmoetten we in Chugchilán toevallig Ine, die daar ontwikkelingswerk doet en regelt. Met haar hebben we toen gesproken over twee tot drie weken vrijwilligerswerk. Zij en wij waren erg enthousiast, maar het kwam voor ons net iets te vroeg. Ine bracht ons in contact met Tamara, die voor Stichting Wees Kind (www.stichtingweeskind.nl) in Huaraz het vrijwilligerswerk coördineert. Een belletje afgelopen dinsdagochtend leidde tot een heel gezellige dinsdagavond met Tamara en de afspraak om woensdag een project te bezoeken. Stichting Wees Kind ondersteunt drie eetzalen en een kindertehuis in (de buurt van) Huaraz met geld en vrijwilligers uit Nederland. Voldoende en goede voeding is erg belangrijk voor de gezondheid en ontwikkeling van de kinderen en daar ontbreekt het hen thuis vaak aan. Via de eetlokalen zorgt Stichting Wees Kind samen met de ouders en met vrijwilligers voor gezonde voeding en koppelt daaraan creatieve en school-activiteiten (het is nu vakantie) voor de ontwikkeling van de kinderen.

Onze korte inzetbaarheid wijkt af van hun vrijwilligersformule maar gelukkig was Tamara zo flexibel en creatief om samen met ons deze fantastische klus te bedenken én ons onderdak te bieden in hun vrijwilligershuis. Onze werkdag begint met een wandeling twintig minuten bergop vanaf thuis (zo voelt het al) naar Los Pinos om Magda en Elita te helpen in de keuken. Dinsdag en donderdag blijven we daar om met de kinderen te lunchen en vervolgens Edit te ondersteunen bij de creatieve middagactiviteit. De andere drie dagen doen we datzelfde in Ichoca, een dik halfuur lopen verder bergop. We krijgen dus ook nog gratis gezonde bergwandelingen.

Woensdag hebben we kennis gemaakt met de kinderen en sommige moeders en dat was zo spontaan, warm en leuk, dat we gelijk zijn begonnen. De komende twee weken komen we dus 'tot rust' in Huaraz met vrijwillig werken en hopelijk nog wat wandelenergie voor de weekeinden. We genieten met grote, volle, blije teugen!

Mark Verhoeven

Ha die Fons en Margreet, leuk om weer eens iets anders te lezen dan de krediet crisis of andere negatieve berichten. Dit klinkt een stuk beter. Het lijkt me veel voldoening geven om op deze manier je reis in te vullen. Geniet er van en koester de mooie momenten. Groeten uit een zonnig maar koud Hintham.

veerle

hoi lieve Margreet en Fons
met de hele klas hadden we naar jullie foto's gekeken en een paar kinderen vroegen zelfs naar jullie website,leuk he! de juf vond het ook heel leuk.
xxx veerle

Kitty Dekkers

He Fons en Margreet,
Een hele onderneming die reis van jullie, maar superleuk om de verhalen van jullie belevenissen te lezen. Zoals ik uit de verhalen op kan maken hebben jullie het goed naar jullie zin gelukkig. Geniet er nog van!

Cesaro Y Jeannetta

Hola, Alfonso y Margarita,

¿Qué tal?,

Nos gusta leer vuestro relato del viaje por Centroamérica y América del Sur y reconocemos mucho de las situaciones que (vosotros) describís.

Sobre todo los encuentros particulares con la población local son experiencias que no cuestan nada, pero valen mucho y que acordaráis durante muchos años.
Incluso más que una buena ciudad o un buen paseo.

También el trabajo voluntario que (vosotros) hacéis ahora mismo en el orfanato en Perú es un enriquecimiento de vuestra vida.

Por fin la esencia del viajar es encontrarse con la gente y compartir momentos divertidos y emocionantes.

Salu2,

Cesaro y Jeannetta de Rosmalen, Holanda

Marinel

Hallo mensjes,
Wat goed dat jullie werk hebben gevonden in deze tijd van recessie. Mij is het, gelukkig, nog steeds niet gelukt, dus moet ik me nog steeds met leuke vrije tijdsdingen zien te vermaken en ik moet zeggen dat lukt aardig. Bedankt voor jullie kaart van de Galapagos eilanden, die gezien vertrek en aankomsttijd, 30 november gestempeld !!, zijn eigen wereldreis achter de rug heeft. Liefs van ons,
Marinel en Christian (die aan het werk is)

'jan en riet kemps

Hoi margreet en fons.
Ik ben wel een beetje laat met reageren maar we kijken steeds uit naar jullie belevenissen. Fantastisch dat jullie je nu inzetten voor de minderbedeelde, die er genoeg zijn daar in het mooie maar arme Peru.
Zie uit naar jullie versdlag en vervolg van de reis.
Groetjes uit een koud nederland.

wilma

Fons en magreet leuk om te lezen dat alles nog naar wens gaat met jullie.Geniet ervan want voor je het weet is het voorbij.Hier alles oke en nog steeds geen baby we laten het weten,
GR Wilma en Marco
Jacco

jan en josé

Geweldig wat jullie nu meemaken, een unicum. Leven in de natuur met de mensen die er wonen. Je bent in een andere wereld, maakt je nuttig en leert waarschijnlijk enorm. Geniet ze!

Jos, Antoinette en Thomas

Fons en Margreet,
Het is volop genieten van jullie mooie verhalen en prachtige foto's. Nog mooier is het om daar te zijn en het allemaal mee te maken en het leven in alle facetten te beleven. Dat moet je wel tot op je botten toe voelen. Geniet er van met volle teugen (zal vast wel lukken).
Heel veel groetjes !

Bep en Leon

Lieve luitjes,
Tot nog toe hebben we in stilte van jullie reisverhalen genoten. En tot nog toe hadden wij, voor ons gevoel< niks met Zuid-Amerika, maar alles met Afrika.
Maar veel verhalen zijn zo herkenbaar voor ons dat we steeds meer uitkijken naar het volgende verslag en ons steeds beter kunnen inleven in jullie huidige reisleven.
Nog heel veel GENIETEN , schoonheid en gezondheid gewenst.