Fons en Margreet in de Wereld 2008-2009

Galápagos

Het is een vreemde gewaarwording; we hebben een beetje last van zeebenen (een waggelend gevoel) in combinatie met hoogtegewenning (zuurstoftekort als je tegelijk wilt praten en lopen). We hebben namelijk een week varen achter de rug, beter gezegd in de benen, en zijn gisteren teruggekeerd in Quito, de hoofdstad van Ecuador, op2850 meter hoogte.

Vorige week donderdag, 10 dagen geleden, zijn we gevlogen van Panama stad naar Quito. We hebben snel een leuk hostal in een levendige wijk gevonden en dezelfde middag een vaartocht (lastminute aanbieding) naar de Galápagos eilanden geboekt. Zaterdagochtend stonden we om 5 uur op voor de vliegreis naar de Galápagos, die 800 kilometer uit de kust van Ecuador liggen. De afgelegen eilandengroep is wereldberoemd, omdat zich hier unieke diersoorten hebben ontwikkeld en Charles Darwin op basis daarvan zijn evolutietheorie heeft opgesteld. De dieren zijn absoluut niet bang van mensen en daardoor heb je het idee en gevoel om middenin een natuurdocumentaire rond te lopen.

Op de luchthaven hebben we kennisgemaakt met de rest van onze 'groep': Nicola, een heel aardige Duitse. Met zijn drieën werden we heel vriendelijk ontvangen door de negenkoppige bemanning plus de gids van het zeilmotorschip de Intrepido. Deze boot kan 20 passagiers herbergen; ons triootje kreeg dus volop plek en aandacht. Wij hadden een achtdaagse trip geboekt en Nicola een vierdaagse. De eerste helft van onze trip werd daardoor super fantastisch enorm geweldig! Met zijn drietjes kregen we van gids Eddy alle tijd en gelegenheid om de dieren op ons dooie gemak van heel dichtbij te bekijken en beleven. Beetje illegaal zelfs, want officieel moet je toch wat meters afstand houden en mag je niet buiten de paden komen. Maar Eddy kneep regelmatig één of twee oogjes dicht. Op dinsdag namen we ´s morgens afscheid van Nicola en verwelkomden we ´s middags twaalf Zweden, vier Finnen en één Belg. Ineens zat de boot dus boordevol, maar dat was toch ook wel gezellig. En qua eten was het maar goed ook, want anders waren we binnen de acht dagen geeëxplodeerd. De koks zijn niet zo ingesteld op groepen van drie en de eerste vier dagen konden we (drie keer per dag!) amper over onze overvolle borden heenkijken. Met de grote groep waren de gidsen, Eddy plus Gallo, noodgedwongen wel wat strenger. Bovendien waren er nu 16 fotografen meer in de groep, dus soms was het wat langer wachten op het juiste fotogenieke moment.

In het begin met de kleine en later met de grote groep, maakten we iedere dag twee wandelingen over het eiland waar we op dat moment voor anker lagen en gingen we ook een of twee keer snorkelen. Elke wandel- en snorkeltocht bood wel zijn onvergetelijke momenten, aanblikken en ontmoetingen. Het lukt gewoon niet om die allemaal goed te beschrijven. Daarom hebben we maar extra foto´s geplaatst, zodat jullie in ieder geval kunnen zien welke dieren we allemaal gezien hebben. Dat zijn allemaal bovenwaterse foto´s, omdat onze camera´s water niet zo prettig vinden.

Wat we aan land en in de lucht gezien hebben kunnen jullie dus zelf ook bekijken, maar onder water zijn de Galápagos zeker zo mooi als er boven. Doordat er warme en koude zeestromen samenkomen is de visrijkdom enorm. We hebben heel veel prachtig gekleurde vissen gezien, van klein tot groot, en enorme scholen met vis die beschutting zochten bij de kust. Vaak zagen we ook zeeschildpadden op aanraakafstand, enorme rustende of zweefvliegende roggen en een paar keer waren we op minder dan een meter van (ongevaarlijke) haaien. Fons heeft nog met een zeeleeuw gespeeld, waarbij de elegantieprijs naar de zeeleeuw ging, en is onder water ook eens voorbijgezwommen door een pinguïn. Zo hebben we ook een keer de lunch onderbroken om met de rubberboot van dichtbij een groep van zeker vijftig jagende dolfijnen te volgen. Allemaal overgetelijke momenten.

Wij hebben enorm genoten van de Galápagos eilanden met hun bevreemdend mooie dieren en natuur en wennen nu weer aan het drukkere Quito. Waar we Kerst gaan vieren weten we nog niet zeker, maar het lijkt erop dat het Otavalo gaat worden. Daar kunnen we dan komende zaterdag de grootste markt van Ecuador gaan bezoeken en na de kleurrijke Ecuadoriaanse beesten de even kleurrijke Ecuadorianen zien en ontmoeten.

Feliz Navidad de Alfonso y Margarita.

Jan Jose veerle en Ruben

Wat een ongelooflijk mooie foto's. Als het er op de foto's al zo fantastisch uitziet moet het in werkelijkheid een droom lijken, voorlopig nog maar niet wakker worden en lekker blijven genieten...............XXXX
Jan Jose Veerle Ruben

Jan, Miranda, Jeroen en Laura

Hey daar,
jullie kunnen zo mee doen aan "het is hier fan-tas-tisch", wat een prachtige foto's!
Ook wij wensen jullie vanaf hier hele mooie, fijne, gezellige kerstdagen en een geweldig nieuwjaar, maar als jullie zo door gaan, kan dat niet missen. We kijken nu al weer uit naar jullie volgende verhaal.

Chantal

Wauw, super mooie foto's!!! Dit moet een geweldige ervaring geweest zijn. Fijne kerst in Equador.
Groetjes Bert en Chantal

ome Mas en tante Vicky

wat is dat een fantastische dierenweereld, zo kleurrijke omgeving. Genieten jullie lekker van.
Wij genieten van jullie leuke verhalen.

Heel mooie kerst en een goed uiteinde.
Dat wensen wij jullie van harte

theo en myriam

Hé wat een fantastische reis! Wij hebben zelf amper ooit Europa verlaten, hadden van al die verre bestemmingen maar weinig beeld. Maar nu, door jullie geweldige verhalen en foto's... Dan besef je dat er nog zoveel te ontdekken valt. Hartstikke leuk om het op deze manier te volgen (alsof we zelf een beetje meereizen). Geniet ervan! En bij deze hele gezellige kerst en oud en nieuw!!

Adwin, Angelique, Tim, Merijn en Luuk

Hoi Fons en Margreet,
Wij volgen jullie reis nauwgezet en vinden het dan ook erg leuk om de verslagen te lezen en ons te vergapen aan de schitterende foto's. Wat een geweldige reis zijn jullie aan het maken zeg! De manier waarop jullie schrijven is trouwens ook erg leuk, ons advies is om dit straks in boekvorm uit te geven. Wij denken dat de Nobelprijs voor de Literatuur daarmee zeker gewonnen kan worden!
De foto's met de vele dieren op Galápagos vinden de kinderen erg bijzonder zeker omdat daar dieren bij zijn die ze nog nooit gezien hebben of ooit van hadden gehoord. Dus julie reis heeft ook nog een educatieve bijdrage.... dat je het maar even weet.
Oh ja, van Merijn moesten we aan Fons vragen of je daar ook nog doet voetballen. Want vormbehoud moet wel getoond worden als je straks weer in Nederland. Bovendien zoeken ze bij PSV nog een goeie linksbuiten dus Fons....
Wij wensen jullie hele fijne kerstdagen en natuurlijk een spetterend 2009! En natuurlijk blijven we jullie reisverhalen in 2009 volgen.

Ben en Jacqueline

Hoi Margreet en Fons,

Weer prachtige foto's en een goed verhaal. Zoveel mooie dieren, van zo dicht. Het moet inderdaad lijken alsof je door een aflevering van Animal Planet of National Geographic loopt.

Vanuit een kouder wordend Nederland wens ik jullie fijne kerstdagen en een goede voortzetting van jullie reis in 2009.

Ben Meijs

Irene en Dré

Hallo F+M

Wat een mooie verhalen en foto's jullie genieten er echt van!
Alvast een gezellige kerst en natuurlijk een geweldig 2009 toegewenst

louis en elly hartman

Hallo lieverds
wat een mooie verhalen en de manier waarop het geschreven wordt is nog mooier.
En dat je zomaar voorbij wordt gezwommen door een
pinguïn, dat maak je hier in Balkum niet bepaald mee.
We reizen in gedachte met jullie mee en wensen jullie fijne feestdagen y feliz año nuevo

Fons en Margreet

We hadden ons even vergist; Quito ligt niet op 3800 maar op 2850 meter hoogte. We hebben het in het verhaal aangepast en meteen is onze "hoogteziekte" ook een stuk minder.
Bedankt voor al jullie leuke reacties. Het maakt het schrijven van nieuwe verhalen en het selecteren van foto´s elke keer weer een feest.
Liefs en groeten, Fons en Margreet.

lion en lianne

Ha vakantiegangers.
Bij deze wensen wij jullie fijne kerstdagen en een super gelukkig nieuwjaar toe.
Dat jullie nog vele leuke dingen mogen beleven en zien.
Heel veel liefs uit Rosmalen

Ed en Marian Weber

Wat een mooi verhaal, we gaan jullie nu ook zeker volgen. Hadden wel jullie kaart ontvangen dat jullie deze reis gingen maken en nu dan gelukkig jullie site. Vanuit vlijmen alvast een spetterende jaarwisseling maar dat zal zeker gaan lukken daar met elkaar. Ik zou zeggen beleef ze en we volgen.

Greetje

he Fons en Margreet

Ik ben wel een beetje jaloers dat jullie daar lekker in Ecuador zitten en wij hier in de kou!;-)
Maar nogmaals jullie hebben het verdiend.
Met ons gaat het super goed ook met papa!
We hebben weer supermooie rapporten gehad en daar zijn Sofie en ik super trots op.
Als ik deze verhalen lees denk ik dat jullie het daar echt naar je zin hebben!!!!(gelukkig)
Nog heel veel plezier, en dan schrijf ik nog wel iets!
Succes!

Liefs Greetje

Joop en Nelly

hoi Fons en Magreet
het ziet er allemaal heel mooi uit het is maar goed dat je zoveel foto's maakt dan kan je alles nog een keer terug kijken wij wensen jully ook een goed uiteinde maar zeker ook heel veel goeds voor 2009 groetjes Joop en Nelly we blijven jully volgen

Tineke en Martin

Hoi Fons en Margreet,
Wat een prachtig avontuuur, het vervolg in 2009 wachten we in spanning af. Vanuit een koud Rosmalen alvast een geweldige jaarwisseling en een gezond en (ver)reisbaar 2009

Fons en Margreet

Vanuit Saquisilí in Ecuador wensen wij iedereen een gezond en gelukkig en vrolijk verrassend 2009 toe.

familie Jatta

Lieve Alfonso en Margarita,
Wij wensen jullie een fijn en gelukkig 2009.
Voorlopig gaat dat wel lukken zo te zien aan de reisverhalen en foto's.
Veel knuffels en groetjes van ons,
Gabriel, Cornelia, Kotubola,
Landino en Mariala xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Corinne

Lieve Fons en Margreet,

Vanuit het koude, schaatsende Nederland (zou er nog een Elfstedentocht komen :)) de beste wensen voor 2009.

groetjes,
Corinne

Mirjam Timmermans

Veen, 2 januari 2009

Hallo Margreet en Fons,

Allereerst een Voorspoedig en Gezond 2009 toegewenst.

Ik lees en zie dat jullie enorm genieten van al het moois om jullie heen. Veel plezier verder en ik blijf graag op de hoogte via deze site.

Hartelijke groeten vanuit een grijs en koud Nederland
Mirjam

Ruud Adriaans

He Fons en Margreet,

De allerbeste wensen voor 2009 and take care!

Binnenkort komen Yvonne en ik effetjes een stukje jullie kant op (Playa del Carmen) en gaan we enkele foto's van jullie live bekijken.

Have fun, Ruud

(neef)Ad en Rianne en kinders

Een heel goed reisjaar voor jullie beiden

gr Ad van Hezik

Twan en Marcel

Lieve 2,

Wat schrijven jullie toch prachtige verhalen. Ga die bundelen en het boek wordt een “big hit”. Ik ben dan de eerste koper!

Wij zijn terug van een fantastische reis door Birma, Myanmar. Ik zal niet vaak zeggen dat je ergens naar toe moet, maar jullie moeten naar Birma. Wat een ontzettend vriendelijke bevolking. Super aardig en er zit nooit iets achter. Je kun je hele zooitje op straat laten staan en de volgende dag staat het er nog, of ze brengen het je na. Iedereen lacht, sommige (die wat Engelse zinnetjes kunnen) maken een praatje en wensen je een fijne dag. Het heeft schitterde plekken zoals het Inle meer, Bagan en Ngapali is een strandplek waar je haast alleen bent en geniet van tropische sferen. Het eten is er prima met af en toe een Indiase curry en het vervoer is allemaal prima te regelen. Maar nogmaals wat een fantastisch volk ondanks het militaire regiem waar je (haast)zelf niets van merkt. Alleen door de verhalen van de inwoners zelf kom je meer te weten. Dus als jullie in de buurt komen: GAAN.

Wel even wennen van 30graden naar -10 in Rosmalen. Maar het zag er hier ook erg mooi uit. Hopelijk ook ons huis het komende weekend. We hebben een kwasten en kwatsen weekend georganiseerd om de hele binnen boel te schuren en schilderen. Dus we gaan langzaam naar Den Bosch.

Vele groeten van ons en laat in 2009 een mooi spoor achter!
Twan en Marcel