Fons en Margreet in de Wereld 2008-2009

Bocas del Toro, Boquete en Panama stad

Er zijn alweer tien dagen verstreken sinds ons laatste reisverhaal; tijd om onze weblog weer eens bij te werken. Vooral omdat we Middensnel voor Zuid Amerika gaan verruilen.

Maar we beginnenmetonze Panamese belevenissen: We hebben eerst een dag of vijf doorgebracht op Bocas del Toro. Door het slechte weer eind november was het er erg rustig. Wij hebben er één echt zonnige dag gehad en juist op die dag hadden we (strand)fietsen gehuurd. Die van Fons overleefde de eerste heuvel niet. We twijfelen of het een kwestie van spier- of zwaartekracht is geweest. De vervangende bergfietsen waren gelukkig steviger en met versnellingen. We hebben die dag lekker zout gezweten, gegeten en gezwommen. Ons snorkeltochtje de volgende dag viel een beetje in het water. Nou is dat voor snorkelen niet zo erg, maar mét zon zijn de Caribische eilanden en zee een stuk leuker.In de regen hebben we wel dolfijnen van dichtbij gezien.

Afgelopen donderdag zijn we met speedboottaxi en bussen via David naar Boquete gereisd. Op zich een voorspoedig reisje, maar we schrokken wel van de landverschuivingen die we onderweg zagen. Boquete ligt in een groen, heuvelachtig wandelgebied. In ons hotel logeerde een Amerikaanse bioloog, die daarover goede tips voor ons had. We hebben er dan ook twee dagen lekker gewandeld. Helaas was een bekende wandelroute, de Camino de Quetzales, nog voor een groot deel onbegaanbaar. De quetzals, hele mooie vogels, hebben ons nu niet na kunnen fluiten.

Het mindere weer zorgde ervoor dat we niet alles hebben kunnen zien en doen van wat Panama te bieden heeft. Het gaf welrust en gelegenheid om onze kerstkaartenactie uit te voeren. We waren dit jaar vroeger dan ooit ... en dan lopen we ook nog eens zes uur achter!

Eergisteren zijn we aangekomen in Panama stad. We hadden een hotelletje in de oude wijk, Casco Viejo, op het oog maar dat was inmiddels gesloten. De hele wijk zag er trouwens niet zo gastvrij uit. Dus hebben we een iets duurder hotel in een betere wijk gevonden. Dat slaapt toch een stuk geruster. Na goede verhalen van andere reizigers zijn we gisteren op zoek gegaan naar een zeilboot voor een overtocht via de San Blas eilanden naar Cartagena, Columbia. Vanwege te hoge golven vertrok die echter niet voor het weekeinde. We hadden geen zin om zo lang in Panama stad te blijven; het is geen mooie stad en er lopen teveel boefjes rond om je er op je gemak te voelen. We hebben teruggegrepen naar ons oorspronkelijk reisplan en vanochtend twee vliegtickets gekocht voor Quito, Ecuador.

Gisterenmiddag hadden we al het Panamakanaal bezocht. Toen we een agent vroegen naar de juiste bus, kregen we voor de tweede keer deze reis een lift van de politie ... onze beste vriend. Niet helemaal naar het kanaal, maar wel indien nodig (en dat vinden ze hier nogal snel) met zwaailicht en sirene naar de busterminal. Vandaag hebben wede stad een beetje verder verkend, met de taxi ente voet.In deze drukke stad zie je grote verschillen; oude gebouwen, helemaal vervallen of mooi gerestaureerd, en moderne wolkenkrabbers. Twee dagen is voor ons preciesmooi geweest; vanaf morgen wachten er nieuwe avonturen in Ecuador.

Hasta el Sur.

Edward van Cuijk

Hey Fons (& Margreet),

Via googlen kwam ik bij jullie website. Zat met Harrie de Laat te filosoferen, wat jij nu deed, vandaar!
Mooi zo een jaartje er tussenuit en....mooi zo'n website. Kunnen we jullie toch mooi volgen.
Groetjes, ook aan Margreet (ken ik niet zo goed: één keer in Den Bosch gezien toen we een avond gingen stappen met wat Ctac mensen) en een mooie reis!!!

Harrie de Laat

Hey Fons & Margreet!

Jammer dat ik niet bij je afscheidsborrel kon zijn...
Wel leuk dat ik nu deze site heb om toch nog op de hoogte te blijven.

Hoe gaat het met jullie?

Heel fijne kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar!
Dat er maar veel mooie momenten op jullie pad mogen komen!

Groetjes Harrie

Familie Jatta

Lieve reizigers,
Met veel plezier lezen we nog steeds jullie smakelijke verhalen.
Nu willen wij jullie graag een fijne voortzetting wensen voor 2009, dan kunnen wij ook blijven genieten.
Maar eerst spetterende feestdagen, waar dat ook gebeuren mag !!!!!!!!!!!!
Hier alles goed, de wereld draait door, voor jullie in het groot, voor ons in het klein.
Heel veel groetjes en knuffels van ons allen.
Gibriel, Conny en de kids xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Roland en Erna

Ook voor jullie hele fijne feestdagen, maar dat zijn er slechts een paar! Volgens mij is nu elke dag een feestdag! Dus....Veel reisplezier het komend jaar!

Lieve groetjes van ons

Yvonne Dirks

Ha die Fons en Margreet. Hier een druilerige sombere dag, dus extra leuk om jullie enthousiaste verhalen te lezen. Ik wil jullie alvast een hele fijne kerst toewensen, ben benieuwd hoe dat daar gevierd gaat worden. Zal vast een heel ander feest zijn dan hier in Nederland. En daarna...een spetterend oud/nieuw feest. Hoe gaat dat daar! Nou nog een hele fijne reis, ik blijf jullie volgen!

marja en rien

Hier zijn de kerstdagen weer voorbij.
Bij jullie ook? ik hoorde dat je daar maar een kerstdag hebt.
Het is hier erg koud. De pleintjes worden onder water gezet om te kunnen schaatsen.
Wel grappig als je jullie daar met het mooie weer ziet op die te gekke foto's
groetjes