Fons en Margreet in de Wereld 2008-2009

Granada, Ometepe, Costa Rica-Panama

Ondanks het motto 'haastige spoed is zelden goed' zijn we toch al weer twee landen opgeschoven sinds ons laatste reisverhaal uit Le贸n, Nicaragua. Na een voorspoedige, tweedaagse busreis door Costa Rica (waar we twee jaar geleden zijn geweest) zitten we nu in Bocas del Toro, Panama.

Vorig weekend hebben we doorgebracht in Granada. Zaterdag vielen we daar met onze neuzen, figuurlijk gelukkig, in een paardenspektakel. 麓s Middags verzamelden zich in een parkje buiten het centrum wel 100 of meer cowboys en paarden. Zij zouden in een parade naar de stad rijden, maar niemand kon ons vertellen wanneer precies. Eerst moest er flink gegeten en gedronken worden! Toen we 麓s avonds zelf op een terrasje zaten te eten, kwam de hele stoet ineens langs ons tafeltje gelopen. Het was een soort kruising tussen carnaval en Anky van Grunsven. De kunst was blijkbaar om zo mooi mogelijk dansend op de opzwepende muziek van dweilorkestjes het publiek en elkaar te imponeren en vermaken. Voor sommigen viel dat niet mee; het paard had wel een bit in de mond, maar het baasje een groter stuk in de kraag.
Zondag hebben we heel Granada doorgewandeld vanuit ons hotel, wat al helemaal in kerstsfeer was ingericht. Dat is toch een raar idee bij meer dan 25 graden en een minimale kans op sneeuw. Het centrum van Granada is on-centraal-amerikaans netjes en kleurig en keurig gerestaureerd. Hier hangen de meeste toeristen rond en liggen veel hotels en restaurants. Verder van het centrum is het wat slordiger en zijn de kleuren wat valer, maar is het wel levendiger en Nicaraguaanser.

Afgelopen maandag zijn we vertrokken naar Isla Ometepe, het grootste zoetwatereiland van de wereld, in het Lago de Nicaragua. Na onze stadse week in Le贸n en Granada hebben we daar drie dagen op het 'platteland' doorgebracht. Ons thuis was een caba帽a op Finca Magdalena, een co枚peratieve boerderij aan de voet van vulkaan Maderas. 24 Families verbouwen daar bananen, koffie, cacao, bonen, rijst en ma茂s en houden er wat vee en toeristen. Het was er groen, mooi en rustig en het eten, drinken en slapen waren prima verzorgd. Alleen die vulkaan, h猫. Die moest weer beklommen worden. En dat viel deze keer niet mee; heel steil, steeds modderiger en een hoog klimtempo. We hebben de top, met kratermeer naar het schijnt, deze keer niet gehaald. Maar het was wel weer een hele mooie wandeling door dicht bos met in de afdaling nog een ontmoeting met een groep brulapen. Na zo麓n zware wandeling is het heerlijk om even bij te komen in de caba帽a. Bijkomen moesten we ook van de schrik, toen Margreet er een enorme vogelspin ontdekte.

Donderdag en vrijdag waren 'bussie' dagen voor ons. Het openbaar vervoer werkt in Centraal Amerika zo soepel dat we donderdagochtend vertrokken van de finca in Nicaragua en vrijdagmiddag heel Costa Rica hadden doorkruist en in Changuinola, Panama, waren aangekomen. De hele reis verliep veel sneller dan we hadden verwacht ... tot aan de grens met Panama. Daar waren forse overstromingen geweest door zeer zware regens in de voorafgaande week. De weg was (weer?) vrij, maar in de dorpjes waren de mensen aan het ploeteren in modder en water om de boel weer een beetje op orde te brengen. We zagen ook huizen en bananenplantages, die waren vernield door landverschuivingen. Dan liggen toerist en triest maar 茅茅n letter uit elkaar. Voor ons betekende het alleen een paar uren wachten, terwijl die mensen alles weer op moeten bouwen. V贸贸r onze busreis hadden we nog niets meegekregen van het slechte weer, maar inmiddels weten we dat grote gebieden in Midden en Zuid Amerika zijn getroffen door zware overstromingen. We houden het weer daarom extra in de gaten.

Gisteren hebben we na een kort bus- en bootreisje een leuk hostal gevonden in Bocas del Toro. Dat is tegelijk de naam van de hele eilandengroep en het belangrijkste plaatsje op Isla Col贸n. Ons thuis heet Hostal Hansi, aber das sehen wir diese mal durch die fingers. Hier gaan we genieten van hopelijk mooi weer en de natuur, de stranden en de Caribische zee. We moeten tenslotte toch eventjes bijkomenvan de lange reisdagen.

Hastaproxima.

Thea en Jan van Bragt

Beste Fons en Margreet,
Wij volgen jullie reisverslag met interesse . Heel bijzonder, zo'n wereldreis. Het ga jullie goed en wees voorzichtig.
Thea en Jan

Sinterklaas

Lieve Fons en Margreet
Complimenten van de sint
omdat hij jullie site zo geweldig vindt.
Een jaar lang helemaal weg,
dat moet je toch maar durven zeg!
Het is erg leuk om te lezen,
hoe jullie over de wereld hene sjezen.
Wat geweldig, een heel bijzonder jaar,
Geniet van alles, maar nog meer van elkaar!
Liefs van de sint

Madeleine

Hoi Fons & Magreet!
Leuk om al jullie reis verhalen te lezen...
En helemaal leuk dat we even hadden gebeld via skype! Ik heb de foto's bekeken. Dood eng die vogelspin!!!!! Kreeg er de kriebels van haha, dat jullie dat beest nog durven te vangen!

Liefs,
Madeleine

Cees & Jeannet

Hoi Fons en Margreet,
Complimenten voor jullie leuke reisverslag, volgens ons kan Fons zo aan de gang als schrijvend reisjournalist. Wij zijn zodanig beinvloed door jullie verslag door Mexico en Guatemala, dat deze landen, die eerst nog niet in onze favoriete top 10 van toekomstige bestemmingen voorkwamen, ineens met stip de top 10 zijn binnengeslopen.

Wij zijn overigens sinds 2 weken terug uit Laos/Cambodja, landen die ook op jullie programma staan ergens later in het jaar. Wij kunnen deze landen in ieder geval van harte aanbevelen, prachtige natuur, gemakkelijk (en goedkoop) reizen en leuke backpackplaatsjes, en niet te vergeten de heerlijke keuken, een mix van Aziatisch en Frans. Vooral de eilandjes in het zuiden van Laos zijn heel relaxt.

Omdat jullie ook mogelijk eventueel gedurende enkele weken vrijwilligerswerk wilden doen, zag ik laatst een reisprogramma (3 op reis), waar in Maleisie op het Tioman eiland de mogelijkheid is om als toerist deel te nemen aan een project met zeeschildpadjes en tevens de jeugd wat Engels bij te spijkeren. Met jullie talenknobbel en liefde voor dieren is dat misschien een leuke onderbreking, voor info zie www.llink.nl/Maleisie.

Verder bedankt voor jullie kerstgroeten uit Panama en we zien met veel genoegen uit naar de nieuwe reisproza van aankomend schrijver Fons!

Alvast een fijne kerst en jaarwisseling toegewenst!

Cees & Jeannet