Fons en Margreet in de Wereld 2008-2009

Antigua

Onze eerste reisverhalen hebben we precies om de zes dagen geschreven, zagen we tot onze schrik. Zoveel regelmaat in ons reisschema kan echt niet! Daarom zitten er deze keer negen dagen tussen. Bovendien was er over de voorbije week niet veel spannends te melden.

We hadden van maandag t/m vrijdag een heel geregeld leventje hier in Antigua; ´s middags vier uur naar de Spaanse school, ´s morgens twee tot drie uur huiswerk maken en tussendoor eten, slapen en wandelen in het mooiste stadje van Midden-Amerika. Tenminste dat schrijft onze reisgids en wij zijn het daar tot nu toe wel mee eens. We hebben allebei veel opgestoken van onze erg aardige Guatemalteekse privé-leraressen. De lessen waren intensief, maar ook erg leuk om te doen.

Dit weekeinde en vanochtend (maandag) was het gedaan met de regelmaat. Allerheiligen (op 1 november) wordt door de Guatemalteken uitgebreid gevierd. Wij zijn met onze school naar twee dorpen in de omgeving van Antigua geweest; Santiago Sacatepéquez en Sumpango. In beide plaatsen vieren ze Allerheiligen met gigantische vliegers. Die vliegers zorgen voor het contact met de overleden familieleden (André Hazes!). In Santiago wordt dan ook gevliegerd óp het kerkhof. Daar krioelde het van de vliegeraars, Santiagezen, toeristen, fotografen, filmers en familieleden van overledenen die op en rond de graven picknikten en bloemen legden. Een geweldige ervaring om hier een paar uren rond te dwalen en te genieten. Iedere geslaagde lancering van een vlieger werd begroet met luid applaus, geschreeuw en gefluit.
Het festival in Sumpango vond plaats op een voetbalveld. Hier ging het niet om het vliegeren maar om de schoonheid en (vaak sentimentele) boodschap van de reusachtige vliegers. In beide dorpen was het geweldig druk en werd er rondom de vliegers gegeten, gedronken, muziek gemaakt en gejaarmarkt.

Zondagochtend, Allerzielen, hadden we verwacht in Antigua een druk bezocht kerkhof aan te treffen. Dat viel nogal mee, maar de bloemenpracht van Allerheiligen was uitbundig en kleurrijk.
´s Middags zijn we naar het uitkijkpunt, El Cerro de La Cruz, iets buiten Antigua gegaan. Omdat het verstandig is dit niet alleen te doen (Antigua is rustig en mooi, maar niet overál even veilig) én de politie hiervoor gratis begeleiding aanbiedt, hebben we ons bij hen gemeld. Het vertrek was al erg grappig; bij het politiebureau is een kampeerplaats (er stond zelfs een camper), waren de agenten aan het voetballen met de lokale en kamperende kinderen, stonden wij, samen met drie andere toeristen, te wachten op het vertek van onze wandeling en was een boef(je) met handboeien om een boom gekluisterd. Toen we niet gingen wandelen, maar met ons vijven achterin in de politie-pickup meemochten, af en toe met zwaailicht en sirene, was ook dit feestje weer helemaal compleet.

Vanochtend, maadag, was alnet zo(in)spannend. We hebben de actieve vulkaan Pacaya beklommen, 2500 meter hoog. Een kleine twee uurtjes omhoog en een nog kleiner uurtje weer naar beneden. De top was té actief met vuur en gassen, maar we zijn een heel eind gekomen (met gids hoor) en hebben tot op vijf meter van de lavastroom gestaan. Het was zwart, warm, vurig en indrukwekkend.

Onze negen dagen en nachten in Antigua waren leerzaam en fantastisch, maar nu is het mooi geweest. Morgenochtend om vier uur vertrekken we naar Copán in Honduras om onze vrienden, de Maya´s, weer eens op te zoeken. Daarna keren we weer terug naar Guatemala voor Rio Dulce en Tikal ... denken we.

A Dios.

jan en riet kemps

Dat is nog eens Allerheilige vieren. Hier was het regenachtig en of zeer nevelig geeft wel meer een doodse sfeer toch? maar ik had best met jullie willen ruilen, wie weet in een ander jaar? groetjes en.... blijf vooral schrijven.

gibriel en conny

Hoi lieve reizigers, met smaak jullie verhalen gelezen.
Hier alles goed, een geslaagde Gambiaanse avond gehad, alleen miste we een paar fijne gasten die ,,met reden,, niet konden komen. Intussen ook een container geladen vol ziekenhuis spullen voor dr. Bojang. Die komt volgende week aan in Gambia. Gibbie gaat dan ook een weekje om mee te helpen.
Er gaat ook over drie weken een verloskundige in de kliniek werken voor twee maanden.
Met de kinderen is ook alles goed, Kotubo heeft zwemdiploma c gehaald, Landing kan al lezen en schrijven en Mariama blijft een boefje.
Van iedereen in Roosendaal de groetjes en knUffels.
XXXXXXXXXXXXXXXX dE jATTAATJES

Jessika van Loon

Hey Fons en Magreet,

Heb al regelmatig jullie verhalen gelezen, maar nog niet toegekomen om te reageren. Dus dacht ik laat ik hier nu eerst maar tijd voor vrij maken. Ten eerste hartstikke leuk om op deze manier jullie avonturen te volgen. Naar mijn idee hebben jullie het super goed naar je zin en zijn jullie ook heerlijk aan het genieten.

Hier in Nederland alles goed hoor, nog steeds iedere dag natuurlijk keihard aan het werk. Dus als ik jullie verhalen dan lees, ben ik echt wel eens jaloers.

Ik mail gauw weer een keer. Geniet ervan.

Gr en liefs Jessika

Mirjam Timmermans

Veen, 7 november 2008

Hallo Magreet en Fons,

Zo te lezen hebben jullie het buitengewoon naar jullie zin. Geniet ervan en veel plezier verder!

Hartelijke groeten vanuit een guur Nederland.
Mirjam Timmermans

Yvonne Dirks

Ha die Fons en Margreet. Wat een enorme ervaring, als je het leest lijkt het of je er midden in zit. Complimenten, zo leuk jullie de site bijhouden. Wij zijn al zo trots op ons fotoalbum van Tunesie, maargoed.....ik blijf het heel trouw volgen. Daarnaast effe voor Margreet.....Hieperdepiep, laat je verjaardag maar goed horen daar, echt heel apart met die prachtige bevolking daar!! Enne...ik heb mijn laatste week IND achter de rug, deze week lekker vrij en volgende week begin ik aan mijn nieuwe baan. Toi toi, en tot snel. Geniet ze daar (al twijfel ik daar niet aan) Hier is het heel slecht weer, regen, storm etc. etc. dus..geniet ervan.

Maud Mesman

Mooie foto's en mooie verhalen weer, jullie maken heel wat mee!
Dit mailtje is eigenlijk speciaal voor jou Margreet....tenslotte ben je morgen jarig! Hartelijk gefeliciteerd en leuk om later te kunnen zeggen; "Oh, dat was toen ik jarig was in Honduras (?)." Fijne dag en dat jullie er een lekkere borrel op zullen nemen staat buiten kijf!
Groetjes uit stormachtig Holland,
Maud

Rick en Mignonne

Proficiat Margreet met je verjaardag!
Er vliegen 12 Bossche kussen jouw kant op (en ook een paar voor Fons natuurlijk)
Fijne dag samen!

Veerle en Ruben

hoi margeet gefeliciteerd met je verjaardag en een dikke verjaardags knuffel van mij xxx veerle
lieve margreet
We missen gebakjes.
,OJA gefeliciteerd met je verjaardag.
Hebben jullie daar ook taart?
en snoepzakken?
En nog een goeie reis.
Heb je al gezwommen?
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxRuben

Theo en Lien

Beste Fons en Margreet . Op de eerste plaats van harte gefeliciteerd met je verjaardag en een hele fijne dag gewenst voor jullie samen. Wij volgen jullie reis en zien dat het geweldig is en dat jullie ervan genieten.
Wij wensen jullie nog een hele fijne reis verder en heel veel plezier.
Vele groeten van Theo en Lien.

Tineke en Martin

Margreet, van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
Fons, jij natuurlijk ook van harte met je vrouw.
Heel bijzonder om dat in Zuid Amerika te vieren.
We pakken er zelf thuis een borrel op. PROOST!!!

jan en riet

Wel een beetje te laat maar toch.......
VAN HARTE GEFELICITEERD !!!!!
Wij reizen en genieten met jullie mee, bedankt voor
de mooie reisverslagen.

Rob van Acquoy

Hallo Fons en Margreet!

Ik blijf het gaaf vinden wat jullie doen.
Bij deze wens ik jullie nog een goed 2009 en dat jullie maar veel van deze wereldbol mogen zien.

Groeten,

Rob van Acquoy